banner_top
Podróż historyczno-wojskowa
24.09.2018
W dniach 10-13.09.2018 r. żołnierze 41. BLSz odbyli podróż historyczno-wojskową w ramach Kształcenia Obywatelskiego połączoną z 100. Rocznicą Odzyskania Niepodległości oraz ruchem niepodległościowym polski południowej podczas I Wojny Światowej.

Głównym celem podróży było zapoznanie z wybranymi aspektami dziejów kultury i tradycji oręża Polski południowej, miejscami pamięci i męczeństwa narodu polskiego, zapoznanie z historią walk o niepodległość oraz ugruntowanie świadomości obronnej.
    Naszym pierwszym miejscem docelowym było Muzeum Auschwitz-Birkenau. Po przybyciu zostaliśmy bardzo gorąco przywitani przez przedstawicieli Muzeum, a następnie naszą grupę przejął jeden z przewodników, który zrobił na naszych żołnierzach ogromne wrażenie pod względem wiedzy i sposobu przedstawienia tego tragicznego miejsca. Obejrzeliśmy dwie części byłego kompleksu obozowego z dużą ilością obiektów budowlanych, ruinami, autentycznymi drogami, rampami, a także archiwaliami , które przetrwały ewakuację obozu m.in. walizki, buty i przedmioty codziennego użytku, pasiaki i przedmioty więźniarskie, a także przedmioty pochodzenia esesmańskiego. Na sam koniec, specjalnie dla naszej grupy przygotowano dodatkowy wykład multimedialny.
    Kolejnym celem naszej podróży historyczno-wojskowej były Katowice, w których odwiedziliśmy Muzeum Śląskie. W 2015 r. instytucja uzyskała swoją nową, docelową siedzibę w nowoczesnym kompleksie gmachów w Katowicach. Nasi żołnierze mieli możliwość zwiedzenia między innymi wystawy "Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów", która znajduje się w miejscu dawnej kopalni Katowice. Przedstawia ona Górny Śląsk od czasów najdawniejszych do przełomu ustrojowego 1989 roku. Zaprezentowano nam także galeria sztuki polskiej z lat 1800-1945 w tym m. in. słynną „Pomarańczarkę”. Po zakończonej wizycie w muzeum udaliśmy się pod Pomnik Powstańców Śląskich by oddać im cześć i hołd składając wieniec i zapalając symboliczny znicz. Na zakończenie dnia skierowaliśmy się do Zamku Królewskiego w Będzinie gdzie oglądaliśmy m.in. wystawy średniowiecznych broni i pancerzy oraz podziwialiśmy panoramę miasta z wieży zamkowej.
    Niewątpliwą atrakcją jaką mieliśmy okazję obejrzeć już w drodze powrotnej do Dęblina było Muzeum zamkowe w Pszczynie, które wywarło ogromny zachwyt i podziw. Mimo upływu tylu lat bogactwo i przepych rzucało się na każdym kroku, a Pani przewodnik z wielkim zaangażowaniem i niespotykaną wiedzą zaspokajała naszą historyczną ciekawość. Udokumentowane początki Zamku sięgają jeszcze I polowy XV. Nie sposób też nie wspomnieć, że w latach 1914-1917 był on Główną Kwaterą i siedzibą sztabu wojsk niemieckich. Niespotykane jest tez to, że w tego typu obiekcie znajduje około 80% oryginalnego wyposażenia. Obejrzeliśmy również podziemia zamku w których znajduje się m.in. bardzo bogato wyposażona zbrojownia.
    Nie sposób opisać wszystkich miejsc, które udało nam się odwiedzić nie mniej jednak cele naszej podróży historyczno-wojskowej udało się zrealizować w 100%. Przebiegła ona bezpiecznie i bezproblemowo. Każdy z żołnierzy na pewno dobrze zapamięta tą podróż, która zawierała w sobie multum historii i patriotyzmu i, w której również nie zabrakło czasu na odpoczynek i regenerację sił.